- Katılım
- 10 Ağu 2022
- Mesajlar
- 131,087
Yılın bitimine sayılı günler kala, küresel piyasalar yeni bir tedarik kriziyle baş başa kaldı.
Yemen destekli Husi militanları, Kızıldeniz rotasını kullanan gemilere saldırılar başlattı. Lojistik şirketleri ise zamandan ve maliyetten tasarruf sağlayan bu rotadan vazgeçerek yeni alternatifler oluşturmaya başladı. Ancak alternatifler daha uzun süren yolculuk ve daha yüksek maliyet anlamına geliyor. KÜRESEL TİCARETTE KIZILDENİZ KRİZİ Avrupa ve Asya arasındaki en kısa nakliye rotası olan, dünya ticaretinde lojistiğin yüzde 12'sinin gerçekleştiği ve yılda yaklaşık 1 trilyon dolarlık mal ticaretinin yapıldığı bölgede yaşanan gerilim, küresel ticareti de aksatabilir. Krizle birlikte alternatif rota kullanmak isteyen şirketler Ümit Burnu'nu dolaşmak zorunda kalacak. Bu da yaklaşık 10 günlük bir ekstra zaman ve 6 bin kilometre daha fazla yol anlamına geliyor. Gelişmelerin etkisiyle küresel navlun fiyatları yükseldi. 3 bin dolar olan Çin-İstanbul navlunlarında fiyat ay sonu için 6 bin dolara kadar çıktı. Uzmanlar ve analistler, krizin sürmesi halinde navlun fiyatlarında pandemi dönemindeki 20 bin dolarlı seviyelerin tekrar görülebileceğini öngörüyor."SÜREÇ TÜRKİYE'YE FAYDA SAĞLAYABİLİR" Nakliyelerin şimdiden 1 hafta uzadığını dile getiren Transbosphor Denizcililk Yönetim Kurulu Başkanı Mustafa Can, "Türkiye'nin Avrupa'nın üretim üssü olması konusunda önemli bir artısı olacak. Hem süre uzayacak, hem fiyat artacak bu da Avrupa için zor günler demektir. Avrupa'ya yakınlığımız ve navlun farkından dolayı bizim üreticilerimiz Avrupa pazarı için daha çekici bir pazar olacak." dedi.
Kaynak